Балкарська казка «Бідняк та ханська дочка»

Давним-давно жив у одному балкарському селищі дід та баба. Ьули вони такі бідні, що їли тільки те, що давали їм добрі люди. І’іс у них єдиний син Ахмат, спритний, розумний, працелюбний. Ніяк не міг він дочекатися тієї пори, коли зможе сам трудитись та годувати батька з матір’ю.
Та ось виріс із хлопчика гарний, ставний джигіт. Почав він орати пі сіяти на невеликому шматку землі, що був у його батька, і скоро н їхній дім прийшов достаток. Цо всьому аулу йшла добра слава про джигіта. Дійшла вона й до хана. А була у того хана дочка, та гака зла, що ніхто не хотів її брати заміж.
-   Був би цей джигіт ще й багатим, віддав би я за нього свою дочку,- сказав хан придворним.
А ханській дочці давно сподобався Ахмат. Як дізналася вона, що й хану він до душі, покликала якось джигіта і каже:
-   Коли хочеш, сватай мене.
Нічого не сказав їй Ахмат. Розсердилася ханська дочка:
-   Чого ти мовчиш?
-   А що мені казати? Я бідний, і, хоч працюю від зорі до зорі, ііеликого багатства я не нажив. А ти ханська дочка, до роботи не івична. Помічницею ти мені не будеш, значить і згоди у нас не буде. Виходь краще за якого-небудь ханського сина!
Сказав так Ахмат і пішов додому, понуривши голову: дуже вже іарною була ханська дочка та й сподобалася вона йому.
Прийшов Ахмат додому зажурений. Почали батько з матір’ю розпитувати його, чи не трапилося чого. Він і розповів про свою розмову з ханською дочкою.
Бідним старим захотілося породичатися з ханом, почали вони вмовляти Ахмата
-   Одружуйся, синку, з ханською дочкою. Іншої такої красуні не зустрінеш.
Довго відмовлявся син - знав, що не буде в нього доброго життя і розбещеною ханською дочкою, та батько з матір’ю наполягали па своєму.
Влаштували пишне весілля - бенкет на весь аул,- витратили все, що заробив Ахмат, і залишились вони ні з чим.
Хіба могла ханська дочка винести таке життя? На третій день по весіллі сказала чоловікові:
-   Не личить нам жити в таких злиднях. Давай переселимось до мого батька: будемо жити в достатку і працювати не треба буде.
-   Не можу я залишити своїх старих батьків - у них же нем іншого сина. Хто їх буде годувати, турбуватися про них? - відп вів Ахмат.
Та ханська дочка все наполягала на своєму: «Пішли Ц пішли!»
Коли зрозуміла вона, що не піде Ахмат жити до хана, стал плакати та просити свого батька, щоб той своєю ханською владо наказав Ахмату переселитися до палацу.
-   Ідіть ви до нас жити! - каже хан зятеві.- А твої ста і без тебе не пропадуть.
-   Не можу я, щоб мої батько з матір’ю старцювали. Казав твоїй дочці, що вона мені не пара. Коли не хоче зі мною жити т горе й радість ділити, нехай іде собі.
Розгнівався хан з жінкою і вирішили покарати Ахмата. Вхопи хан свій батіг і вдарив Ахмата. А цей батіг був чарівним. Якіц вдарити ним чоловіка, можна було перетворити його в будь-як тварину чи птаху.
Перетворився Ахмат в осла.
Пригнала ханська дочка осла до батьків Ахмата і каже ї
-   Мій батько послав вашого сина до своєї рідні з доручення А вам дарує цього осла. Будете дрова з лісу возити, продавати ї на базарі - так і проживете.
Возить старий на ослі дрова з лісу, продає. Тим і живуть старою. Слухняний був осел та трудолюбивий. Дідусь жалів йог годував чим мав найкращим, ніколи не бив. Прийде до них хансь дочка, а старий не нахвалиться.
-   Який,- каже,- сумирний та працьовитий ослик у мене! Сп сибі тобі, дочко!
Не подобалося це дочці хана, і задумала вона нове зло. Взял в батька чарівний батіг, пішла ввечері до старих. Увійшла у хл' та тихенько питає осла:
-   Якщо я перетворю тебе зараз в людину, будеш жити у ханськ му палаці?
Похитав головою осел: «Ні!»
Розсердилася ханська дочка, вдарила батогом осла.
-   То стань же ти собакою! - сказала вона.
Вийшла вона з хліва у двір. Побачив її батько Ахматів, зр дів, питає:
-   Чи скоро, дочко, мій син повернеться?
-   Скоро не чекайте,- відказує ханська дочка.- Мій бать його далеко відправив.
І пішла до себе в палац.
Пішов Ахматів батько нагодувати ввечері осла, а хлів порожні Дуже побивався старий, що пропав у нього осел.
Дивиться: замість осла собака якась приблудила! І така буй собака лагідна та сумирна, що вирішили старенькі залишити її себе - усе не порожній двір буде. Зробив старий собаці тепл конуру, годував її чим міг.
Прийшла вранці ханська дочка до старих і кричить: 
-   Самим немає що їсти, а ще пса тримаєте! - і прогнала вона обаку геть із двору.
Помітив собаку пастух і заманив до себе. Почала собака пасту- чові допомагати - отару стерегти. Бігає навколо стада, жодному яг-няті не дає відстати, вовків відганяє.
Увечері пригнав пастух отару на кош ', став годувати своїх і обак. Усі його вівчарки накинулись на кості, а нова собака навіть не доторкнулася. Дав їй пастух шматок сирого м’яса. Іа собака і м’яса не стала їсти. І дивиться так жалібно на пастуха.
-   Що за диво? Видно, не проста це собака. Дам я їй того, що .поди їдять.
Взяв пастух чисту чашку, налив молока, накришив туди коржа, і'їла собака усе і чашку вилизала.
Пройшло три роки. Вірно служила собака пастухові. А ханська дочка усе надіялася, що Ахмат погодиться піти на поклін до хана і буде жити у його палаці.
А старі сина вже й чекати перестали. Невістка сказала їм, що не виніс він дальньої дороги - загинув.
Стало Ахмату несила зовсім без рідних місць, вирішив піти додому, поглянути на батьків хоч одним оком.
Виходить якось вранці дідусь у двір, бачить: собака повернулась, ірадів він, нагодував її. Стала вона знов у них жити.
Через кілька днів прийшла до старих ханська дочка. Побачила собаку, питає тихенько:
-   Тепер виконаєш мою волю?
Похитала собака головою: «Ні!»
Пішла ханська дочка додому, принесла батіг.
-   То стань же ти птахом! - і перетворила хлопця в стрижа.
Часто кружляв стриж над рідною домівкою, залітав у двір до
старих і сідав їм на плечі.
-   Певно, це душа нашого сина! - зітхала старенька і не відгонила стрижа.
Набридло бідному Ахмату жити на світі то в подобі осла, то со-баки, то стрижа, та й батьків було шкода. І подумав він: «А що, коли залечу я у ханський дім і спробую вдаритися в батіг? Може, стану знову чоловіком?»
Так і зробив. Залетів у ханський дім, вдарився грудьми в батіг і перетворився в людину!
Тільки встиг він батога вхопити, як ввійшла до кімнати ханська дочка. Вдарив Ахмат її батогом і сказав:
-   Будь же ти тепер ослицею!
Пішов він тепер до своїх батька і матері, а попереду себе ослицю жене. Старий і стара очам своїм не повірили, не могли нара- дуватися поверненню сина.
-   Де ти пропадав так довго, синку? - питають вони.
-   Соромно мені було, що ми так збідніли. Найнявся я до одного
бая в пастухи і служив у нього три роки. Заробив я ось цю ослицю буде тепер на чому дрова з лісу возити.
-   Хай воздасть тобі аллах! Важко в господарстві без осла Хан був подарував мені осла, та його у мене вкрали. Довго я но<| сив з лісу дрова на своїх плечах. Ось тепер відпочину!
-   Нав’ючуй, батьку, в’язки побільші. Це дуже вперта ослицяіі А я тобі ще двох ослів приведу.
На другий день рано-вранці старий відправився в ліс по дрова] А юнак пішов до хана. Вдарив батогом тестя і тещу, і сталі вони також ослами. А тоді пригнав до свого двору і велів батьков| тих ослів заставляти трудитись без спочину.

Спорожнів ханський дім. Та не хотів Ахмат там жити. Роздг усе ханське майно біднякам, а сам став трудитися на своєму полі годувати батька з матір’ю.

Немає коментарів:

Дописати коментар