Хтось був, когось не було.
Правив колись давно в Ширвані один
падишах, марнуючи життя в гулянках та неробстві. Якось надумав той падишах
побудувати собі палац. Але хоч який майстер брався будувати цей палац,
падишахові його робота не подобалася, він страчував майстра, а палац лишався
недобудований.
Дійшла про це чутка до майстра Абдулли,
який жив у Ісфагені.
Він гукнув свою жінку й сказав:
— Помандрую
і я до того лютого падишаха, який стинає голови своїм будівничим. Зумію об
хитрити його — повернуся живий-здоровий, а ні, то дам тобі знати.
Узяв він свій інструмент і пішов. Довго
він ішов чи недовго,— а дістався нарешті до міста Ширвана. Схопили його слуги й
привели до падишаха. А той і питає:
— Хто
ти такий?
—
Я
майстер Абдулла з Ісфагена.
— А
ти палац зможеш мені добудувати?
— Зможу,
але з умовою: ти даси мені робітників, та сам до мене щоб не ходив, поки я не
закінчу роботи.
Майстер Абдулла узявся за роботу і
згодом збудував такий палац, якого тут зроду-віку ніхто не бачив. Було зроблено
вісімдесят вісім дверей, як наказав падишах. Але як відчиняються ті двері, того
ніхто не знав.
Прийшов майстер Абдулла до падишаха та й
каже:
— Я
побудував тобі палац, а тепер виконуй нашу умову.
— Ти
що, смієшся? Якщо кожному майстрові гроші платитиму, то все своє добро за
вітром пущу. Та й навіщо тобі ті гроші? Хіба ти не знаєш, що мої кати завтра
тобі голову зітнуть! — і падишах дав якийсь знак своїм слугам.
Абдулла зрозумів, що його зараз заберуть
падишахові кати.
— Хай
буду я твоєю жертвою, падишах,— сказав він. — Палац я збудував, але ввійти туди
ти не зможеш, бо тільки я знаю, як відчиняються там усі вісімдесят вісім
дверей.
Бачить падишах — майстер правду каже.
Хто ж тоді відчинить двері, як він його уб’є?
— Ходімо,
покажеш мені, як відчиняються ті двері.
— Хай
буду я твоєю жертвою, падишах, але я не зможу тобі показати, бо один-єдиний
ключ я залишив дома. Пошли когось із своїх слуг в Ісфаген, хай моя жінка
віддасть той ключ.
Побачив падишах, що не дасть собі ради,
гукнув свого першого помічника й загадав йому їхати по ключ.
— Але
ж я не знаю, де стоїть дім Абдулли,— сказав слуга.
— Мій
дім кожен знає,— відповів Абдулла.
Сів візир на коня й вирушив у дорогу. На
другий день надвечір він прибув до Ісфагена й зустрів там стару жінку.
— Бабусю,
а де дім майстра Абдулли?
— А
ось, синку,— показала вона дім білого каменю.
Жінка майстра Абдулли саме стояла біля
вікна й помітила, як під’їхав на коні до їхнього дому візир. Вийшла вона на
подвір’я, запросила гостя до хати, а сама відвела в конюшню його коня. Поки
візир піднімався східцями до кімнати для гостей, його наздогнала жінка майстра
Абдулли.
— Заходь,
почекай трохи, я згодом вернусь, і ти розкажеш, якими вітрами тебе сюди
занесло.
Але тільки-но візир підступив до дверей,
як сходи раптом опустилися вниз, і він опинився в льоху. Слідом відчинилися
двері, і до льоху зайшло два дрюки.
— Кажи,
візире, що ти вмієш робити? — запитали вони й заходилися його бити. Бачить
візир, що тут йому й смерть, і почав просити: — Не вбивайте мене! Я вмію нитки
сукати.
Не встиг візир і оком змигнути, як перед
ним уже стояло сімдесят сім мішків вовни. День і ніч сидів візир і сукав нитки.
Довго чекав падишах свого слугу, але так
і не дочекався. Тоді він покликав векіла та й каже:
— Щось
довго нема візира. Доведеться тобі поїхати по нього.
Векіл накупив шовків, різного краму, сів
на коня та й вирушив
у дорогу. Довго він їхав чи недовго,
нарешті дістався до Ісфагена.
Зустрів ту ж самісіньку стару жінку, що
й візир. Запитав, де живе Абдулла, й одразу ж знайшов його дім.
І знову вийшла жінка майстра Абдулли,
запросила його піднятися сходами у кімнату для гостей. Та тільки-но векіл
підійшов до дверей, як одразу провалився в льох. Бачить — сидить візир і сукає
нитки, а біля нього стоять мішки вовни.
Знову прийшло два дрюки і заходилися
бити векіла.
— Кажи
нам, що вмієш робити?
— Не
вбивайте мене! Я вмію фарбувати,— з переляку сказав векіл.
Тут вкотився чан, і векіл мусив
фарбувати нитки, які сукав візир. Чекав падишах своїх слуг з Ісфагена, але так
і не дочекався, сам поїхав по них.
Зустрів він ту ж самісіньку стару жінку,
що візир і векіл. Розпитав він, де живе Абдулла, й одразу ж знайшов його дім.
Жінка Абдулли побачила, що приїхав сам
падишах, вийшла назустріч, відвела його коня в конюшню, а потім показала шахові
на сходи, що вели до кімнати для гостей. Підійшов падишах до дверей і враз
провалився в льох. Глядь — візир сукає нитки, а векіл фарбує їх.
— Що
це ви робите?
— Краще
не питай,— прошепотіли візир з векілом.
Аж тут відчинилися двері, і знову вбігли
два дрюки й почали щосили дубасити падишаха по спині.
— Скажи,
що ти вмієш робити?
— Коли
я ще не був падишахом, я вмів килими ткати,— застогнав падишах, звиваючись від
ударів.
Одразу ж з’явився верстак, вкотилися
клубки ниток, і падишах так само, як і візир і векіл, узявся до роботи.
А що ж майстер Абдулла? Побачив він, що
нема ніякої звістки від падишаха, візира та векіла, й повернувся до Ісфагена.
— Розказуй,
жінко, що ти робила без мене,— питає.
— Зайди
у льох і побачиш, що я робила.
Зайшов майстер Абдулла в льох, аж глядь:
візир нитки сукає, векіл їх фарбує, а падишах килими тче.
— Ну
то як, падишах,— запитав,— легко працювати?
— Майстре
Абдулла, ти, мабуть, нам голови постинаєш, як ми закінчимо цю роботу?
— Ти
тремтиш за свою шкуру? Люди на тебе працювали, а тепер ти попрацюй на них.
— Абдулла,
скажи правду, що з нами буде?
— Нічого
не буде. Досить того, що я привчив вас до праці.
З неба впало три яблука: одне — мені,
друге — тобі, а третє. —
тому, хто казку
слухав.
Мабуть мораль у тому, що успixу досягне не найрозумнiша людина, а найкмiтливiша та хитропопа.
ВідповістиВидалити