Сто коней чи сто друзів

Осетинська казка «Сто коней чи сто друзів»
В одному поселенні жили два джигіти, два приятелі. Перший мріяв про коней. Він казав:
- Мав би я сто коней, я був би найщасливішим у світі!
Другий також любив коней. Як можна не любити коней? Та він говорив:
- Ні, друзі дорожчі. Мав би я сто друзів - я був би найщасливішим на світі!
Так вони довго сперечалися: що дорожче - коні чи друзі? І якось вирішили: підемо мандрувати по землі, відправимось у різні сторони. Хай кожен досягне своєї мрії: кому треба коней - хай купить коней, кому треба друзів - нехай знайде друзів.

Відправились вони в путь, пішли у різні сторони.
Пройшов рік. Джигіти зустрілися у своєму поселенні.
Перший питає:
- Чи вдалою була твоя мандрівка?
- Вдалою, - відповідає другий. - Об’їздив я немало земель і знайшов дев’яносто дев’ять друзів. А ти?
- А я купив дев’яносто дев’ять коней, - каже перший джигіт. - Я майже щасливий.
- Тоді візьми мого коня, щоб для повного щастя ти мав їх сто.
- Дякую! - каже перший джигіт. - Тепер я щасливий. А я тобі буду вірним другом.
- Спасибі! Тепер і я щасливий. У мене вже сто друзів.
Перший джигіт прийшов додому і каже матері:
- Не даремно я мандрував. Здійснилась моя мрія. В різних землях купляв я відбірних коней. Тепер у мене їх сто! Пройде час, мій табун помножиться, я стану ще багатшим! Я буду багатіти з кожним роком!
Мати раділа словам сина.
Другий джигіт прийшов додому і каже мамі:
- Не дарма я довго мандрував. Здійснилась моя мрія. У різних землях я знайшов сто друзів!
І ця мати раділа синовим словам. Вона сказала:
- Добре, що ти знайшов друзів, та перш, ніж вважати себе щасливим, треба переконатися, чи це справді друзі. Лише тоді можна гордитися їхньою дружбою.
- А як випробувати друзів? - питає син.
- Сідай на коня, - каже мати, - скачи по аулах. Скажи друзям, що ти попав у біду, залишився без хати, без майна, без скотини. Побачимо, що вони скажуть.
Син сів на коня і поскакав до друзів.
Тієї ж ночі до його друга, власника ста коней, прийшла справжня біда: абреки - розбійники забрали його табун. Вранці він спохватився - нема коней. Став він бігати туди-сюди, розпитувати людей, та ніхто не чув, ніхто нічого не бачив.
Джигіт повернувся додому і каже:
- Був я щасливим одну лише мить. А тепер я найнещасніший у світі!
Скоро повернувся в поселення другий джигіт. Він сказав матері:
- Я випробував друзів. Усі вони - справжні друзі! Ніхто з них від мене не відвернувся, не покинув у біді. Ось глянь.
Мати вийшла з дому і побачила, що з усіх боків до поселення люди гнали скотину, везли на гарбах добро. Під’їжджають до їхнього дому, дарують від усієї душі.
Мати їм каже:.
- Спасибі вам, добрі люди, та нам нічого не треба, я лише випробувати вас хотіла.
А ті й слухати не хочуть:
- Не відмовляйтеся, не зобижайте!
Друзі залишили подарунки і роз’їхались по домівках. Мати каже:
- Ти маєш рацію, синку, у тебе - справжні друзі, вони не залишать у біді.
Тоді вона розповіла синові, що в його друга розбійники забрали весь табун. Син віддав йому всі подарунки, що одержав од своїх друзів.
- Не горюй, - сказав він, - якщо людина , має друзів, біда не страшна.
- Тепер і я це зрозумів, - сказав перший джигіт, той, який найбільше за все на світі любив коней. - Тепер я зрозумів, що сто друзів краще, ніж сто коней.

Немає коментарів:

Дописати коментар